Tuesday, February 9, 2010

Di dapur

Kata orang tua dulu2, tinggi mana pun seorang perempuan tu belajar akhirnya ke ceruk dapur juga... huhu... Penuh dengan makna betul ayat tu...

Post kali ni aku nak cerita pasal dapur pulak... Bagi yang baru2 nak cuba2 resepi tu, aku encourage korang untuk cuba je tanpa hesitate. Walaupun the result might not be really good, tapi, at least korang cuba gak... kan3??

Sebenarnya, memasak ni bukan kerja orang perempuan jer. Memasak ni adalah kerja orang yang lapar...hehe... Tapi, entah macam mana kamus melayu mendefinisikan memasak ni kerja orang perempuan sedangkan lelaki yang tahu memasak ni actually sounds quite 'sweet and cool'. Haha!!! (mesti ada yang kembang hidung tu...)

Actually aku lebih suka masak guna instinct rather than following the instructions. Kat sini la bezanya buat kek dan masak makanan2 lain. Bila kita buat kek, sukatannya mesti kena ikut betul2. Kalau tak, rosaklah jawabnya...

Tapi, lain ceritanya dengan masak makanan2 biasa. Biasanya aku main letak je benda2 yang aku suka dalam masakan aku. Tapi, aku nasihatkan pada sesiapa yang kurang tahu masak, elakkan guna lada hitam atau lada putih dalam masakan anda kecualilah masakan tu memang menggunakan bahan tersebut.

Kenapa??? hehe... Sebabnya lada hitam atau lada putih akan rosakkan rasa asli sesuatu masakan. Dan kalau cili bercampur dengan salah satu diantara keduanya, maka memang pedas semacamlah jawabnya. Jadi kalau nak memedaskan sesuatu masakan, pilih salah satu jer antara keduanya...

Sos tiram pun, kalau salah cara penggunaannya, maka rasa masakan anda akan diganti dengan rasa sos tiram... huhu...

Tadi, aku baru je cuba buat bubur ayam... Hmmm... Rasanya??? okaylah kot...

Next n3 aku post resepi bubur ayam ni yer...

Hehe...

Daa~

To Stalker Queen :- Jangan nak suruh aku masak untuk ko pulak... Eyh, semua cast BoF ada lagu diorang sendiri la... Apparently, I think Go Hye Sun is the most talented out of all newbies... Huhu... Coz she's an actress, producer, composer, singer and ape2 aje la yg ada dlm industry tu... (semua dia sapu...)But Ri In is definitely still the one in my heart... Haha!!!

To Ned :- Duduk elok2 kat UTP tu... Jangan nakal2...

To DiB :- Jangan la duk dlm rumah jer... Jom r gi kelas fardhu ain hari Jumaat ni... Ust Lee yang mengajar...(Patutnya Ust Loh) Huhu... P/S: Mak awk suruh sy ajk awk gi kelas ust Ishak gak tiap2 ptg sabtu tu...

4 comments:

NaDWaN said...

syaak,kalu mu nk bwk bubuk aym pn bleh gk eg
ak pn lame dh xmkn bubur2 eyh..hahak

mu op,kalu xmboh suh ak ngarut nk mkn mcm2 cm org ngidam baek mu stop ckp sal mknn!!!
huhu

ak duk cni dh r mkn mknn muroh2 jer..
save bajet..huhu

Sya'ak Lee said...

cian kt mu... Sedeyh plik je ak...isk3

NaDWaN said...

nk donut lg!!!!
ngeh3

Anonymous said...

g dh..awk plk xg